هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

( الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء ) ( ما هدفك من الخصام ) ( كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا )

♠MORA♠
pooh (هند الصغنن)
haibamonir
Rode 3ezZ
نشونال
موناليزا
sa7orishahin
تراب الارض
nourr1998
بقايا جروح
ranasaid
koke
16 مشترك
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2
كاتب الموضوعرسالة
koke
عضـــــو رائـــــــــــد عضـــــو رائـــــــــــد
koke

ذكر
ســآعـتي :
المساهمات : 1970
المزاج : (  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 2610
المهنة : (  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 Studen10
الهوايه : (  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 Painti10
الدولة : (  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 Male_e10
الأوسمة : (  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 E0449b11
التميز : (  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 11110

(  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 Empty
مُساهمةموضوع: ( الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء ) ( ما هدفك من الخصام ) ( كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا )   (  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 I_icon_minitimeالخميس 06 مايو 2010, 2:07 am

تذكير بمساهمة فاتح الموضوع :

يقول المولى عز وجل : {ياأيُّها الَّذين ءامنوا اجتنِبُوا كثيراً من الظن إنَّ بعضَ الظن إثمٌ ولا تَجسَّسوا ولا يغْتَبْ بعْضُكُم

بعضاً أيُحِبُّ أحدُكُمْ أن يأكلَ لحمَ أخيهِ مَيْتاً فكرهْتُمُوهُ واتَّقوا الله إنَّ الله توَّابٌ رحيمٌ} ويقول المصطفى صلى الله عليه وسلم

( التمس لأخوك 70 عذرا وان لم تجد فقل لعل له عذرا لم أجده ).

لاشك عزيزي القارىء انك سمعت يوما عن صفة الحمق تطلق على رجل أو امرأة فيقولون هذا الشخص حمق أو هذه

المرأة حمقه فما هو هذا الداء و ما هي مضاعفته؟.

الحمق هو مجموعة صفات تؤدي في النهاية إلى تكرار الخصام بين الشخص الحمق والشخص الآخر وهذه الصفات هي

العصبية المفرطة وسؤ الضن وزيادة التحسس والإنسان الحمق هو أكثر من يعاني من حمقه فمثلا قد يحرم نفسه من أمور

كثيرة حتى يرضى طبعه الغريب هذا الحرمان الذي قد يؤدي في كثير من الأحيان إلى فرار الأصدقاء والخلان من حوله.

ومن صفات الإنسان الحمق انه لا ينسى بسهوله مواقف المشادة واختلاف الآراء التي حصلت بينه وبين زميله أو من حمق

عليه. ولعلك عزيزي القارىء سمعت أن رجلا مثلا قد انفصل من زوجته لا لشئ إلا لأنها مصابه بداء الحمق , فأيام

الزعل والكآبة عندها أكثر من أيام الفرح والسرور فهي قد تعكر صفو البيت وتجعله يعيش أيام في غم وهم بسب خلاف

بسيط بينها وبين زوجها أو بكلمة عابرة أو بدون قصد. وكذلك الصديق قد يمطر صديقه بوابل من التهم والكلام الجارح

بسب تقصير أو سؤ فهم حصل من صديقه. والحمد لله أن الناس المصابين بهذا الداء قليل و إلا كان رأينا قصص الزعل

والفراق بين الأصدقاء والأحباب كثيرة. ولكن السؤال المهم هل داء الحمق وراثي أم مكتسب وهل ممكن تجنب إصابة

الشخص به؟

لا شك أن طبائع الأبناء تتأثر بطبائع الآباء والأمهات ولكن لا اعتقد أن هذه الصفات هي صفات وراثية و إلا كان الإنسان

الذي لديه صفات غير سويه كالحمق والبخل والحسد وغيرها غير مسئول عن هذه الصفات , وهذا غير صحيح حيث أن

تلك الصفات ليست وراثية وإنما يكتسبها الإنسان من الظروف الأسرية والبيئة التي يعيش فيها فمثلا هناك دراسات اوربيه

تريد أن تثبت أن الانحرافات السلوكية كالتدخين والإدمان ومزاولة اللواط إنما يتحكم بها عامل وراثي وهذا غير صحيح

فمثلا رذيلة اللواط انحراف سلوكي بداء لأول مرة في قوم لوط والدليل على ذلك قول المولى عز وجل (ما سبقهم احد من

العالمين) ولو كان اللواط له دور وراثي لظهر في الأمم السابقة التي جاءت قبل قوم لوط. لذلك فان أي انحراف سلوكي

فان الإنسان يكون مسئولا عنه تمام المسؤولية. يقول الله تعالى: بل الإنسان على نفسه بصيرة ولو ألقى معاذيره. ويبقى

القول الراجح أن العامل الأسري والبيئي وطريقة تربية الأبناء هي السبب في وجود سلوكيات غير سويه لدى بعض

الأشخاص ومن ضمنها الحمق. أما علاج الحمق فهو من كتاب الله وسنة المصطفى صلى الله عليه وسلم والتي فيها منهج

العلاج لكل الانحرافات السلوكية. فالإسلام وكما اشرنا في الآية والحديث التي في مقدمة الموضوع قد ارشد الإنسان بان

يترك سؤ الضن بأخيه وان الشيطان يدخل من هذا الباب لكي يفرق بين الصديق وصديقه وبين الزوج وزوجته كما إن على

الإنسان أن يترك كثرة الجدال (المراء )حتى ولو كان على حق لقول المصطفى صلى الله عليه وسلم (أنا زعيم ببيت في

ربض الجنة لمن ترك المراء وإن كان محقاً) وكلمة زعيم تعني (أضمن ببيت في الجنة) وذلك لان نهاية الجدال تكون عادة

الشحناء والبغضاء خاصة إن بعض الأشخاص لا يتنازل عن رأيه مهما كانت البراهين وعادة ما يطلق المثل الشعبي (عنزة
ولو طارت)

على الشخص الذي يتمسك برأيه ولا يتنازل أبداء للرأي السديد.

ـــ ــــــ ــــــ ــــــ ــــــ ــــــ ـــــ ـــ ـــــــ ــــ ــ ــــــ ـــ ـــــــ ــــ ـــ ـــــــ ــــ ــــ ـــ ـــــــ ـــ ـــ ـــــ ـــــ ـــــ ـــــ ـــ ـــ

ما هدفك من الخصام

السلام عليكم
من النادر أن تجد أحدا ليس بينه وبين أي شخص خصومة مهما اختلفت الاسباب والطباع

وحتى لو كان انسان رائع فربما كانت روعته سببا في حقد وغيرة الآخرين منه..

وهناك مجموعة من التساؤلات أرد أن نناقشها سويا علنا نجد حلا ج>ريا لكل الخصومات.

ليه اللوم والعتاب ممكن يتحول لخصومة ابدية....!

ليه مجرد المصارحة بالعيوب بغرض النصيحة ممكن يحولك للعدو اللدود لأقرب الأقربين ليك؟

ليه أي زول بقى عايز يعيش بمزاجه من غير رقيب ولا عتيد؟

ليه نخسر بعض لمجرد سوء ظن أو سوء تفاهم؟

هل الخصام شيء مفرح؟

هل الخصام هو انتقام للشخص الذي أساء لك أم أنه عدم قدرة على التعامل معه مرة أخرىومحاولة تطنيشه للاستخفاف به أمام الآخرين أم لجرح شعوره أم لتجنبه للأبد؟

كيف كيف ننهي الخصام في حالة أن الطرف الثاني هو المخطأ في حقك؟

ــــ ــــ ـــــ ـــ ــــ ــ ـــــ ــــ ــــ ــــــ ـــــ ـــــ ــ ــــــ ــــــــ ــــــ ـــ ـــ ـــــــ ــــــ ـــ ـــــــ ــــ ــــ ــــ ـــــ ـــ ــــ ــــ

كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا

تعالوا معايا

الخطوة 1 :
قوم بالخطوة الأولى

إذا كنت تفكر بكبريائك

وتنتظر ان يكلمك

حسنا .......هذا قد لا يحدث أبدا.

لا نطلب منك أن تتنازل عن كبريائك... كما لا يجب أن تعترف بأي خطأ أو بأنك السبب في المشكلة

كل ما عليك فعله هو القيام بالخطوة الأولى لاسترجاع صديقك.

بالطبع

ستحتاج إلى الكثير من الشجاعة لتكلمه عندما يدخل المنتدى بعد المشكلة

الخطوة 2 :
قبل أن تكلمه
أعرف ماذا تريد أن تقول بالضبط.

هل تريد الاعتذار عن ما بدرك منك من كلام جارح؟

أم هل تريد التحدث عن موضوع الخلاف؟

الخطوة 3:

اختار كلماتك بعناية

دعه يعلم أنك تهتم لأمره

ولصداقتكما.

مثلا... "بقالنا فتره ما اتكلمنا

وحشتنى قوى

الخطوة 4:
استعد لرده

البارد

للأسف قد يكون رده باردا

وقد يعتذر عن التحدث معك لأي سبب تافه.

تذكر بأن مكالمتك لا بد أنها فاجأته، لذا امنحيه الوقت، فهو ربما لم يستعد لمواجهتك.

لا تنزعج من تهربه

حاول
ان تكلمه تانى ولا تأخذ الأمر بشكل شخصي.

الخطوة 5:
ابدي أسفك عن ما فعلت

لا ضير من أن تتحمل جزء من مسؤوليتك

حاول أن تقرب وجهات النظر حتى تلتقيا منتصف الطريق.

الخطوة 6:

تذكر أن تقول كلمات مثل: أنا آسف لأنني انفجرت في وجهك.... في الحقيقة لم يكن موقفك هو الذي أزعجني ولكنني

شعرت بالانزعاج من أمور عدة وكنت أنت الضحية.

وأخيرا لا تنسي أن تشكريه على وقته

وعلى استماعه لك

وحاول أن تمزح معه

وتذكر له موقفا مضحكا حدث لك خلال فترة الانقطاع .

كاتب الموضوعرسالة
koke
koke

ذكر
ســآعـتي :
المزاج : (  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 2610
المهنة : (  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 Studen10
الهوايه : (  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 Painti10
الدولة : (  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 Male_e10
الأوسمة : (  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 E0449b11
التميز : (  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 11110

(  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 Empty
مُساهمةموضوع: رد: ( الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء ) ( ما هدفك من الخصام ) ( كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا )   (  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 I_icon_minitimeالجمعة 07 مايو 2010, 3:11 pm

تسلمى يادلوعه وربنا يخليكى يارب

(  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 137732603
koke
koke

ذكر
ســآعـتي :

مُساهمةموضوع: رد: ( الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء ) ( ما هدفك من الخصام ) ( كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا )   (  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 I_icon_minitimeالجمعة 07 مايو 2010, 3:13 pm

تسلم ايدك pooh
والواحد فعلا مابيصدق يلاقى صديق صدوقك نزعل منه بسرعه بالعكس لازم نتمسك بيه اكتر

(  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 137732603
koke
koke

ذكر
ســآعـتي :

مُساهمةموضوع: رد: ( الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء ) ( ما هدفك من الخصام ) ( كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا )   (  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 I_icon_minitimeالجمعة 07 مايو 2010, 6:00 pm

سكرا على ردك استاذه مورا واستاذ مراد
بس الحمد لله
المشلكة خلصت خلاص
وانشاء الله مراد هرد عليك واديك التفاصيل

(  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 552662741
عماد مدني

صغنون اوي
صغنون اوي
عماد مدني

ذكر
ســآعـتي :
المساهمات : 46
المزاج : (  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 Qatary18
المهنة : (  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 Office10
الهوايه : (  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 Sports10
الأوسمة : (  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 Member10
التميز : (  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 Images11

مُساهمةموضوع: رد: ( الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء ) ( ما هدفك من الخصام ) ( كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا )   (  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 I_icon_minitimeالسبت 08 مايو 2010, 6:46 pm

موضوع مميز جدا واهم شيء فيه انه يستند الي الايات القرانيه والاحاديث النبويه الشريفه بارك الله فيك
koke
koke

ذكر
ســآعـتي :

مُساهمةموضوع: رد: ( الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء ) ( ما هدفك من الخصام ) ( كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا )   (  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 I_icon_minitimeالسبت 08 مايو 2010, 8:58 pm

تسلم اناملك نورتنى عماد فى موضوعى
عابدة الله
مشرف منتدي البيت بيتك مشرف منتدي البيت بيتك
عابدة الله

انثى
ســآعـتي :
المساهمات : 2776
المزاج : (  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 Qatary33
المهنة : (  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 Office10
الهوايه : (  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 Writin10
الدولة : (  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 Female31
التميز : (  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 43wa1i10

مُساهمةموضوع: رد: ( الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء ) ( ما هدفك من الخصام ) ( كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا )   (  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 I_icon_minitimeالسبت 08 مايو 2010, 10:14 pm

بصراحة انا مش فاهمة اى حاجة

استاذ كوكى واستاذ عاشق اتكلموا بغموض شديد

بس طالما انكم قررتوا ان الموضوع يبقى للجميع

فالابد انكم تتكلموا بكل وضوح علشان نعرف المشكلة ونقدر نساعدكم فى حلها

يأما لو مش حابين انكم تقولوا يبقى مكنش الموضوع اتفتح كدااااااااا

على العموم الحمد لله انه خلص

وياريت يبقى فيه شفافية فى التعامل مع الاعضاء بعضها لبعض

فى حاجة كمان الدلوعة قالت

اخواني الاستاذ مراد ماغلط وقت وضع الشروط للمسابقة ومن بينها يحق لكل مشارك

يصوت لموضوعه بس في ناس الله يهديهم سووها سالفة وكبروها انا هذا رايي تقبلو مروري

انتى تقصدى مين بالكلام ده يا شوشو

الموضوع التصويت ده انا اللى فتحته واعتقد انى معملتش مشكلة ولا اى حاجة

ولاحد زعل منى

بس لو فى حاجة ياريت تقوليلى

تحياتى للجميع

عابدة الله
عابدة الله

انثى
ســآعـتي :
المزاج : (  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 Qatary33
الهوايه : (  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 Writin10
الدولة : (  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 Female31
التميز : (  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 43wa1i10

مُساهمةموضوع: رد: ( الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء ) ( ما هدفك من الخصام ) ( كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا )   (  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 I_icon_minitimeالسبت 08 مايو 2010, 10:30 pm

ياريت بجد اللى فاهم حاجة يفهمنا

علشان انتو كدااااا شغلتوانااااااااااااا وخلاص

وانا نفسى افهم وخصام ايه اللى بين الاعضاء كلها يا استاذ ابراهيم

اللى انت بتقول عليه

MOURAD
(  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 Copy_o10
MOURAD

ذكر
ســآعـتي :
المساهمات : 23392
المزاج : (  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 Qatary28
المهنة : (  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 Collec10
الهوايه : (  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 Sports10
الأوسمة : (  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 3h110
التميز : (  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 Ss610

مُساهمةموضوع: رد: ( الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء ) ( ما هدفك من الخصام ) ( كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا )   (  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 I_icon_minitimeالأحد 09 مايو 2010, 12:20 am

والله يا اميرة

لو فهمت انا حاجه هفهمك

الموضوع مش عارف ليه والزاي وفيه ايه

وعلي راي الكل

طالما فتحتوا الموضوع هنا

يبقي يتناقش هنا

والا الموضوع كان يبقي عادي وخلاص

مجرد موضوع عن الخصام

بس الرساله اللي بعتتها تخض صراحه

حسستني ان فيه واحد هيموت

منتظر شرحك يا كوكي

https://mouradfawzy.yoo7.com
بقايا جروح
مشرف المنتدي الأدبيمشرف المنتدي الأدبي
بقايا جروح

انثى
ســآعـتي :
المساهمات : 7226
المزاج : (  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 Qatary22
الهوايه : (  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 Travel10
الدولة : (  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 Female16
الأوسمة : (  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 3h210
التميز : (  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 1510

مُساهمةموضوع: رد: ( الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء ) ( ما هدفك من الخصام ) ( كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا )   (  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 I_icon_minitimeالإثنين 10 مايو 2010, 9:31 am

DFASDFE

الاميرة الغامضة

الي فهمتو ان المشكلة كلها حاصلة بسبت المسابقة

وكنت اتمنى بدل مايتناقش بيها بالمنتدى وتكبر المشكلة كان المفروض تحلوها بينكم
((وان كنت فاهمة الموضوع غلط فأنا بقدم اعتزاري))

الســــــموحة
http://elswesry22.yoo7.com/
عابدة الله
عابدة الله

انثى
ســآعـتي :

مُساهمةموضوع: رد: ( الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء ) ( ما هدفك من الخصام ) ( كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا )   (  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 I_icon_minitimeالإثنين 10 مايو 2010, 12:16 pm

برده انا مش فاهمة بسبب المسابقة ليه

واصلا المشكلة كانت مع مين

وامتى اتفتحت وسببت مشكلة

برده بصراحة مش فاهمة حاجة

اذا كان قصدكم على موضوع التعديلات اللى فتحته

كان الحوار داير بينى وبين استاذ مراد والاعضاء

وكان حوار متحضر جدااااااااااا

ومحصلش اى مشكلة ولاحد زعل من حد

وانتى بنفسك دخلتى قولتى رأيك

وكان القرار فى الاخر للأعضاء ان المسابقة مش هتتقسم

واستاذ كوكى مدخلش اصلا الموضوع واستاذ جورج برده دخل قال رأيه وتقبالنا بكل احترام

ولا حصل اى مشادة بين الاعضاء بالعكس كله كان عاجبه الحوار والمناقشة

لو كان حصل حاجة بقى على الشات

معرفش بقى مع مين وليه

انا اولا مش بقعد على الشات نهائى

بس لو كان حصل زعل بين الاعضاء على المسابقة على الشات

يبقى دى غلطتهم انهم متناقشوش بتقبل رأى الاخر

واتكلموا بهدوء وغلطتهم كمان كانوا دخلوا الموضوع المفتوح عن المسابقة

واتكلموا معانا وفهمونا لو فيه حاجة عندهم عايزين يقولها

ياريت استاذ جورج واستاذ ابراهيم

يفهمونا بدل ما انتو فتحته الموضوع

وسبتونا كدااااااااااا على نارررر

MOURAD
(  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 Copy_o10
MOURAD

ذكر
ســآعـتي :
المساهمات : 23392
المزاج : (  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 Qatary28
المهنة : (  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 Collec10
الأوسمة : (  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 3h110
التميز : (  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 Ss610

مُساهمةموضوع: رد: ( الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء ) ( ما هدفك من الخصام ) ( كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا )   (  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 I_icon_minitimeالإثنين 10 مايو 2010, 12:39 pm

المشكلة مش بسبب المسابقه

دي بسبب خناقة علي الشات

يعني مالهاش دعوه بالمسابقه خالص

وشكل الدلوعه فهمت غلط

علي العموم طالما صاحب الموضوع مش عايز يقول حاجه

ارجو من اي عضو بعد كده بلاش مواضيع مبهمه

طالما فتح الموضوع علي العام

وبعت برساله للجميع

يبقي المناقشه بقت عامه

والا لو كان عايز حل مني بس

كان رساله خاصه لي فقط

مش عمل اشهار عام

ورساله في مضمونها خضه جامده

نقفل الموضوع لحد كده وخلاص

طالما صاحب الموضوع مش عايز يتكلم وقال الموضوع اتحل

كفايه بقي رغي وكلام بقي في الموضوع المبهم ده
https://mouradfawzy.yoo7.com
عابدة الله
عابدة الله

انثى
ســآعـتي :

مُساهمةموضوع: رد: ( الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء ) ( ما هدفك من الخصام ) ( كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا )   (  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 I_icon_minitimeالإثنين 10 مايو 2010, 12:46 pm

خير ما فعلت استاذ مراد كفاية كلام بقى فى موضوع غامض
ЯoŔo❤
(  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 Vip
ЯoŔo❤

انثى
ســآعـتي :
المساهمات : 20359
المزاج : (  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 Qatary23
الهوايه : (  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 Travel10
الدولة : (  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 Female14
الأوسمة : (  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 Ooooo10
التميز : (  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 A86e8310

مُساهمةموضوع: رد: ( الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء ) ( ما هدفك من الخصام ) ( كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا )   (  الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء   ) (  ما هدفك من الخصام  ) (  كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا  ) - صفحة 2 I_icon_minitimeالإثنين 10 مايو 2010, 1:14 pm

تم قفل الموضوع لعدم وجود سبب مقنع لفتحه

( الحمق مرض يفرق بين الأصدقاء ) ( ما هدفك من الخصام ) ( كام خطوه لو كنت زعلان .........وبعدين عايز تتصالحوا )
صفحة 2 من اصل 2انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2
 مواضيع مماثلة
-
» مابقاش يفرق خلاص
» ماهو هدفك من الرد على موضيع المنتدى ...؟؟؟؟؟
» ملف خــاص يحتوي على تعليم عمل ( المكــياج ) خطوة خطوه
» أنا زعلان !!!!!!
» لو زعلان مع حد وقابلك بابتسامه هتعمل ايه؟